Uit onderzoek is gebleken dat een groot deel van de bevolking vroeg of laat in aanraking komt met knieklachten. Dit kan zijn acuut, bijvoorbeeld door een val, het stoten van je knie of een sportblessure. Ook speelt de tand des tijd een grote rol, denk bijvoorbeeld aan slijtage. Allemaal vervelende klachten die soms vanzelf over gaan of waarbij je hulp nodig hebt van een zorgprofessional zoals huisarts, fysiotherapeut of orthopeed. De klachten die passen bij bovengenoemde blessures of klachten hebben veelal hetzelfde patroon en zijn gemakkelijk te weerleggen. Een fysiotherapeut of huisarts kan in dit geval meestal een goede diagnose stellen en daarbij de juiste behandeling toepassen.

Sommige klachten zijn soms wat lastiger te duiden. De pijn zit meestal rond de knieschijf en is soms moeilijk te beschrijven. De knieklachten zijn wat vaag, maar ze belemmeren je wel tijdens het sporten, huishoudelijke taken en zelfs tijdens alledaagse dingen zoals op de bank zitten of auto rijden.

WAT IS ER AAN DE HAND?

Deze klachten kunnen worden geschaard onder de naam: “Patello-Femoraal Pijn Syndroom” (PFPS). Wat vrij vertaald ‘pijnklachten rond de knieschijf en het bovenbeen’ betekent. Maar wat houdt dit nou precies in? In veel gevallen is er geen duidelijke anatomische oorzaak te vinden. Wat wil zeggen dat er bij een echo, MRI of röntgenfoto meestal ook geen bijzonderheden aan het licht komen. Er is dus gelukkig geen schade, maar toch heb je last, hoe komt dit nou?

De oorzaak van het patello-femoraal pijnsyndroom is onduidelijk. Wetenschappers en specialisten nemen aan dat de klachten waarschijnlijk komen door onder andere:

  • Verminderde spierkracht van bovenbeen, hamstring en/of billen.
  • Overbelasting, door bijvoorbeeld sporten of grote verandering in het dagelijks functioneren
  • Een “verkeerde” belasting
  • Een kneuzing van het gebied rond de knieschijf.

WAT IS EEN PATELLA-FEMORAAL PIJNSYNDROOM?

Om duidelijk te krijgen hoe klachten ontstaan is het belangrijk om te weten hoe het kniegewricht functioneert. De knie bestaat uit 4 botten, bovenbeen (femur), scheenbeen (tibia), kuitbeen (fibula) en de knieschijf (patella). De grote spieren aan de voorkant van het been (Quadriceps) zorgen voor de strekking van de knie, en de spieren aan de achterzijde (Hamstrings) zorgen voor de buiging. De knieschijf ligt op het kniegewricht. Als je je been strekt en buigt, schuift de knieschijf over het kniegewricht heen. Soms ontstaat hierbij irritatie tussen de knieschijf en het bovenbeen. Dat kan pijn geven op, onder of rond de knieschijf. Dit fenomeen noemen we het “patello-femoraal pijnsyndroom”. Het probleem komt vooral voor bij tieners en jongvolwassenen en vaker bij meisjes dan bij jongens.

OVERZICHT VAN DE PATELLA-FEMORALE DRUK TIJDENS BELASTING

Activiteit     Patella-femorale stress/druk

Trap oplopen      – 3 x lichaamsgewicht
Trap aflopen      – 20% meer dan trap oplopen
Wandelen           – 0,5x lichaamsgewicht
Fietsen                – 1,3x lichaamsgewicht
Joggen                – 7,0x lichaamsgewicht
Squatten            – 7,0x lichaamsgewicht

 

ADVIEZEN BIJ EEN PATELLA-FEMORAAL PIJNSYNDROOM

Als de pijn tijdens of na belasting (zoals sporten) duidelijk erger wordt, dan is het een idee om je knie minder te belasten. De pijn aan of rond de knieschijf kan op zich geen kwaad, je maakt op zich niets kapot. Maar forceer jezelf niet, ga niet door met sporten als je veel pijn hebt. Volledige rust is meestal geen oplossing! Het is goed om voorzichtig in beweging te blijven om fit te blijven.

Zijn je klachten verminderd? Dan kun je geleidelijk weer meer gaan sporten. Oefenen kan helpen de conditie van je spieren weer op te bouwen. Belangrijk is wel dat je in dit stadium de juist keuzes maakt en de juiste training doet. Een fysiotherapeut kan je hierbij goed helpen.

Het is raadzaam om met dergelijke klachten naar een fysiotherapeut of huisarts te gaan. Hij kan je helpen om van de klachten af te komen.

 

Afspraak maken