Nekklachten

De nek is een centraal onderdeel van het lichaam en is bij alle dagelijkse activiteiten en sporten betrokken. De nek is onderdeel van de wervelkolom welke bestaat uit ruim 30 afzonderlijke wervels die met elkaar verbonden zijn door tussenwervelschijven, banden, pezen en spieren. Het is dan ook niet raar dat ruim 20% van de bevolking regelmatig last heeft van nekklachten.

De precieze oorzaak en pijnplek is niet altijd duidelijk. De pijn kan ook vanuit de rug komen, omdat de wervelkolom vanuit de rug doorloopt in de nek, met een klein deel in het hoofd. Het is vaak de pijn aan de achterzijde van de nek die mensen belemmert in hun dagelijkse activiteiten en sporten.

Stel hier uw vraag

Hoe ontstaan nekklachten

Een verkeerde of te hoge belasting tijdens het sporten, maar ook een acute beweging of een val, kunnen zorgen voor schade aan spieren, banden, pezen en botten. Nekklachten ontstaan ook door een verkeerde lichaamshouding, een slecht stabiliserend vermogen en spierzwakte. Wat de oorzaken van de klachten ook zijn, in veel gevallen houden de klachten voor een langere tijd aan en is behandeling, begeleiding en zelfzorg nodig om de klachten te verminderen, pijnvrij te bewegen of sportieve prestaties te leveren.

Wij behandelen de volgende nekklachten

Nekklachten wordt verdeeld in 2 verschillende groepen: specifieke en aspecifieke nekpijn. Bij specifieke nekklachten is sprake van een duidelijke aanwijsbare oorzaak. Het kan dan gaan om:

• Whiplash
    • Nekhernia
    • Cervicogene hoofdpijn (hoofdpijn die begint in de nek)
    • Cervicale facetsyndroom (pijn in de nekgewrichten)
    • Cervicale radiculaire pijn (zenuwpijn in de nek)

Bij A-specifieke nekklachten is er geen medische afwijking die voor problemen zorgt. Dit soort klachten kunnen ontstaan door overbelasting van de spieren, banden en/of pezen rondom de wervelkolom. Ook kan een bewegingsdisfunctie, te veel of te weinig beweging, tussen verschillende wervels voor problemen zorgen.

Ook kunnen wij helpen bij de voorbereiding van een operatie, of bij het revalideren na, bijvoorbeeld, een nekoperatie.

Rugpijn Fysio Pro Active
    Nekklachten Fysio Pro Active

Nekklachten behandeling bij Fysio Pro Active

Tijdens de behandeling van nekklachten bij Fysio Pro Active is het eerst van groot belang om de oorzaak van de klacht te achterhalen. Een verandering van houding, stand en de bewegelijkheid van de wervels is vaak nodig om verbetering van uw nekklachten te realiseren. Nadat deze voorwaarden goed zijn, wordt er gestart met training.

Ook zal uw fysiotherapeut u informeren en adviseren om zo uw kennis en inzicht over uw nekklachten te vergroten.