Behandeling rug- en nekkklachten

Hoe ontstaat het en wat kan je er aan doen?

Wist je dat ruim 2 miljoen Nederlanders last hebben van rug- en nekklachten? Iets meer vrouwen dan mannen. Rug- of nekpijn kan erg vervelend zijn, zeker wanneer je hier zowel overdag als ’s nachts hinder van ondervindt. Hoewel vervelend, is er in de meeste gevallen geen medische oorzaak te vinden voor rug- en nekklachten. Dit betekent gelukkig ook dat de klachten niet permanent zijn. Heb je desondanks vaak last van rug- en nekklachten? Kom erachter hoe de klachten ontstaan en wat je eraan kunt doen.

Veelvoorkomende rug- en nekklachten

Pijn aan de rug of nek kan erg veel pijn doen. Een belangrijke aanleiding voor rug- en nekklachten is het gebrek aan (gevarieerde) beweging. Ook een verkeerde zithouding of oncomfortabele stoel kan zorgen voor klachten. Wat zijn de primaire rug- en nekklachten waar men last van kan krijgen?

Hoge rugpijn

Met name de hoge rugpijn heeft een enorme invloed op je bewegingsvrijheid. De kwetsuur kan er vanuit het niets inschieten, en vervolgens langere tijd aanhouden. Vaak start de pijn tussen de schouderbladen, en straalt uit naar de ribben en armen. De kwetsuur positioneert zich tussen de wervels van je rug of in de verbinding tussen wervels en ribben. Je hebt het idee dat je hele lichaam vastzit. Normaal opstaan en zitten gaan is er even niet meer bij, en ook goed ademhalen is lastig en pijnlijk. Belangrijk is om in beweging te blijven. Dit houdt de gewrichten warm.

Lage rugpijn

Evenals bij de hoge rugpijn, kan ook pijn in de onderrug er zomaar inschieten. De pijn kan zich ophouden rondom het stuitje van de rug, maar ook aan de linker- of rechterkant, vaak als gevolg van een verkeerde beweging. De pijn kan zich op momenten voordoen, maar ook permanent. Ook kan het uitstralen naar je bil of benen.

Nekklachten

Een pijnlijke of stijve nek komt bij veel mensen wel eens voor. Het is het gevolg van een verkeerde beweging of lighouding. Soms ontstaat het overdag, maar vaak heb je er ’s ochtends na het slapengaan ineens last van. Nekpijn kan uitstralen naar je hoofd of schouders. Hoewel pijnlijk, is het ook hier belangrijk om je nek en hoofd in beweging te houden.

Tips bij rug- en nekklachten

Zoals hierboven al kort beschreven, is het bij aanhoudende rug- en nekklachten belangrijk om zoveel mogelijk en op een natuurlijke manier te blijven bewegen. De kwetsuur ontstaat door een verkeerde houding of onvoldoende beweging, en geldt doorgaans als een wake-up call om juist in beweging te komen. Maak gebruik van de volgende tips:

  • Gezonde levensstijl: beweeg voldoende, maak slaapuren en kies voor gezonde voeding
  • Beweging: maak voldoende en gevarieerde beweging, waarbij je het hele lichaam betrekt
  • Zit niet te lang stil. Ook als je stilzit is het mogelijk om je nek en rug in beweging te houden

Volg bovenstaande tips: de meeste rug- en nekklachten gaan vanzelf over, hoewel dit even kan duren.

Manuele therapie bij aanhoudende klachten

Heb je het idee dat klachten rondom je rug of rug langere tijd aanhouden? Dan is het verstandig om manuele therapie te overwegen. Mogelijk verdwijnt de kwetsuur niet op een natuurlijke manier, hetgeen betekent dat dit professioneel behandeld moet worden. Bij de fysiotherapeut kan manuele therapie voor verlichting zorgen, en zelfs de aanhoudende rug- en nekklachten permanent oplossen.

Meer weten over de behandelvormen bij rug- en nekpijn? Ontdek het bij fysiotherapie Pro Active en lees meer op onze pagina Rug & Nek.

Tips voor succes

Wil je een start maken met joggen of hardlopen? Dat vraagt om een serieuze opbouw. Hardlopen heeft namelijk een flinke impact op je lichaam. Je maakt namelijk gebruik van nieuwe spiergroepen en je gewrichten zijn nog niet gewend aan de belasting die hardlopen met zich meebrengt. Waar moet je op letten wanneer je start met hardlopen?

Hardlopen voor beginners

Wist je dat hardlopen één van de meest effectieve, maar tegelijk één van de zwaarste vormen van sporten is? Je gebruikt je volledige lichaam, en dat ga je met name merken in de spieren en gewrichten van je benen. Goed opbouwen is essentieel om succesvol te worden in hardlopen. In de eerste fase zullen kleine pijntjes ontstaan, maar laat je daar niet door afleiden. Het opbouwen van een goede conditie, zowel lichamelijk als mentaal, kost nou eenmaal tijd. Vasthouden aan een stappenplan of roadmap kan je helpen om structuur te brengen in de opbouw van je hardloopschema. Waar begin je?

Interval: hardlopen en wandelen afwisselen

De meeste mensen die beginnen met hardlopen, beschikken over een matige of gemiddelde conditie, terwijl de meeste spiergroepen en gewrichten niet zijn gewend aan de aangenomen houding bij hardlopen. Door te starten met interval, geef je je lichaam de tijd om te wennen aan de nieuwe loopstijl. Je begint bijvoorbeeld met 1 minuut hardlopen, 1 minuut wandelen en herhaalt dit een aantal keren. Ben je hier aan gewend? Dan bouw je de tijden steeds verder uit. Ook kan je de verhouding veranderen; meer hardlopen, minder wandelen.

Verharde wegen: loop op asfalt

Demping is een belangrijke factor waarmee je spieren en gewrichten klappen beter kunnen opvangen. Niet iedereen heeft echter toegang tot een atletiekbaan, en dus moeten we uitwijken naar de weg. Loop je op een verharde ondergrond, geef dan altijd de voorkeur aan asfalt. Ook asfalt beschikt over een zekere demping, in tegenstelling tot een stoep of bakstenen als ondergrond. Dit kan een aantal belangrijke blessures voorkomen.

Outfit: let op je spieren

Je outfit is als hardloper natuurlijk ook belangrijk. Het verschilt evenwel per hardloper welke outfit de voorkeur krijgt. Wel is het belangrijk om je outfit aan te passen op de omstandigheden. Op (extreem) koude dagen is het beter om met een lange broek te lopen. Zo voorkom je dat je met koude spieren loopt, waardoor blessures op de loer liggen. In de zomer geldt uiteraard het omgekeerde: een luchtdoorlatende outfit is hierin een prima oplossing. Rekken en strekken na afloop én voorafgaand aan een run voorkomen overigens veel spierblessures.

Succesvol hardlopen

Wil je succesvol en met plezier hardlopen? Dan moet je ook op de dagen dat je minder motivatie hebt over de hobbel stappen. Het kan helpen om met een partner of groepje te trainen, zodat je elkaar kunt motiveren. Bouw het rustig op, volg een goede structuur en bouw je afstanden langzaam uit. Op termijn zul je meer ervaren worden en met plezier grotere afstanden afleggen. Conditie die je onderweg meeneemt helpt je om fitter door het leven te gaan.

medical taping

Wanneer je te maken hebt met overbelasting of kwetsuur aan spieren, dan is extra ondersteuning gewenst. Medical taping is een effectieve methode, waarbij men gebruikmaakt van zogenaamde kinesiotape; een elastische tape die wel de gewenste ondersteuning biedt en je tegelijk niet beperkt in je dagelijkse bewegingsvrijheid. Dit principe kan worden toegepast bij de nabehandeling van blessures of ter preventie van lichamelijke kwetsuur. Ook is medical taping een efficiënte methode om uitstralende hoofdpijn te beperken. Wat zijn de belangrijkste voordelen van medical taping door een fysiotherapeut?

Ondersteuning van spieren

De belangrijkste overweging voor medical taping is te vinden in de ondersteuning van spieren. Onze spieren spelen een essentiële rol in het dagelijks leven, en pijnvrij kunnen bewegen is al evenzo belangrijk. Koude of niet-functionele spieren kunnen een breed scala aan lichamelijke klachten opleveren. Door elastische tape op gerichte plekken van het lichaam aan te brengen, beperk of voorkom je in zijn totaliteit spierklachten, waarmee je algemeen beter kunt bewegen. De speciale behandeltechniek biedt het lichaam verregaande ondersteuning.

Wanneer is het verstandig om gebruik te maken van medical taping?

  • Nabehandeling van een blessure
  • Rugklachten (laag of hoog)
  • Ontstekingen of vochtophoping
  • Uitstralende hoofdpijn

Medical taping heeft eveneens een bewezen effect op de verlichting van hooikoortsklachten. De kinesiotape heeft een kalmerende werking en prikkelen het neurogene stelsel van het lichaam. Dit beperkt de allergische reactie op pollen; een prettige bijkomstigheid voor miljoenen mensen die last hebben van hooikoorts.

Voordelen elastische tape

Kinesiotape stimuleert je bewegingsvrijheid en is geschikt voor dagelijks gebruik. De elastische tape behoudt bijvoorbeeld zijn functionaliteit, ook nadat de huid vochtig is geworden, zoals na het douchen. De elastische tape blijft op zijn plaats en zorgt blijvend voor de ondersteuning van je spieren. Medical tape biedt verlichting bij spierklachten en voorkomt nieuwe kwetsures. De elastische tape tilt de huid iets op, waardoor de de lymfeafvoer en daarmee de bloedsomloop worden gestimuleerd. Het aanbrengen van de tape resulteert in een correctie van de gewrichten en het spierweefsel, waardoor eventuele overbelasting wordt tegengegaan.

Medical taping door een fysiotherapeut

Fysiotherapeuten houden bij medical taping vast aan bepaalde structuren, afhankelijk van de plek waar spierklachten zich voordoen. Vaak gebeurt dit rondom de nek, schouders of hoog op de rug. Tapen op armen of benen is ook mogelijk. Voor mensen met hooikoorts plaatsen we de kinesiotape parallel aan de schouderbladen op de rug.

Benieuwd naar de voordelen? Neem een kijkje op onze pagina over medical taping.

Uit onderzoek is gebleken dat een groot deel van de bevolking vroeg of laat in aanraking komt met knieklachten. Dit kan zijn acuut, bijvoorbeeld door een val, het stoten van je knie of een sportblessure. Ook speelt de tand des tijd een grote rol, denk bijvoorbeeld aan slijtage. Allemaal vervelende klachten die soms vanzelf over gaan of waarbij je hulp nodig hebt van een zorgprofessional zoals huisarts, fysiotherapeut of orthopeed. De klachten die passen bij bovengenoemde blessures of klachten hebben veelal hetzelfde patroon en zijn gemakkelijk te weerleggen. Een fysiotherapeut of huisarts kan in dit geval meestal een goede diagnose stellen en daarbij de juiste behandeling toepassen.

Sommige klachten zijn soms wat lastiger te duiden. De pijn zit meestal rond de knieschijf en is soms moeilijk te beschrijven. De knieklachten zijn wat vaag, maar ze belemmeren je wel tijdens het sporten, huishoudelijke taken en zelfs tijdens alledaagse dingen zoals op de bank zitten of auto rijden.

WAT IS ER AAN DE HAND?

Deze klachten kunnen worden geschaard onder de naam: “Patello-Femoraal Pijn Syndroom” (PFPS). Wat vrij vertaald ‘pijnklachten rond de knieschijf en het bovenbeen’ betekent. Maar wat houdt dit nou precies in? In veel gevallen is er geen duidelijke anatomische oorzaak te vinden. Wat wil zeggen dat er bij een echo, MRI of röntgenfoto meestal ook geen bijzonderheden aan het licht komen. Er is dus gelukkig geen schade, maar toch heb je last, hoe komt dit nou?

De oorzaak van het patello-femoraal pijnsyndroom is onduidelijk. Wetenschappers en specialisten nemen aan dat de klachten waarschijnlijk komen door onder andere:

  • Verminderde spierkracht van bovenbeen, hamstring en/of billen.
  • Overbelasting, door bijvoorbeeld sporten of grote verandering in het dagelijks functioneren
  • Een “verkeerde” belasting
  • Een kneuzing van het gebied rond de knieschijf.

WAT IS EEN PATELLA-FEMORAAL PIJNSYNDROOM?

Om duidelijk te krijgen hoe klachten ontstaan is het belangrijk om te weten hoe het kniegewricht functioneert. De knie bestaat uit 4 botten, bovenbeen (femur), scheenbeen (tibia), kuitbeen (fibula) en de knieschijf (patella). De grote spieren aan de voorkant van het been (Quadriceps) zorgen voor de strekking van de knie, en de spieren aan de achterzijde (Hamstrings) zorgen voor de buiging. De knieschijf ligt op het kniegewricht. Als je je been strekt en buigt, schuift de knieschijf over het kniegewricht heen. Soms ontstaat hierbij irritatie tussen de knieschijf en het bovenbeen. Dat kan pijn geven op, onder of rond de knieschijf. Dit fenomeen noemen we het “patello-femoraal pijnsyndroom”. Het probleem komt vooral voor bij tieners en jongvolwassenen en vaker bij meisjes dan bij jongens.

OVERZICHT VAN DE PATELLA-FEMORALE DRUK TIJDENS BELASTING

Activiteit     Patella-femorale stress/druk

Trap oplopen      – 3 x lichaamsgewicht
Trap aflopen      – 20% meer dan trap oplopen
Wandelen           – 0,5x lichaamsgewicht
Fietsen                – 1,3x lichaamsgewicht
Joggen                – 7,0x lichaamsgewicht
Squatten            – 7,0x lichaamsgewicht

 

ADVIEZEN BIJ EEN PATELLA-FEMORAAL PIJNSYNDROOM

Als de pijn tijdens of na belasting (zoals sporten) duidelijk erger wordt, dan is het een idee om je knie minder te belasten. De pijn aan of rond de knieschijf kan op zich geen kwaad, je maakt op zich niets kapot. Maar forceer jezelf niet, ga niet door met sporten als je veel pijn hebt. Volledige rust is meestal geen oplossing! Het is goed om voorzichtig in beweging te blijven om fit te blijven.

Zijn je klachten verminderd? Dan kun je geleidelijk weer meer gaan sporten. Oefenen kan helpen de conditie van je spieren weer op te bouwen. Belangrijk is wel dat je in dit stadium de juist keuzes maakt en de juiste training doet. Een fysiotherapeut kan je hierbij goed helpen.

Het is raadzaam om met dergelijke klachten naar een fysiotherapeut of huisarts te gaan. Hij kan je helpen om van de klachten af te komen.

 

Een knieblessure is een van de meest voorkomende blessure tijdens het sporten. Heel vervelend als je vanaf de kant moet toekijken hoe je teamgenoten het ervan afbrengen zonder jou, of dat je vanwege je blessure niet je gebruikelijke feel-good uur in de sportschool kunt invullen.

Uit cijfers van Veiligheid.nl blijkt dat er elk jaar zo’n 4.5 miljoen sporters geblesseerd raken. De knie is het meeste gevallen aangedaan, bijna 1 miljoen knieblessures per jaar. Onder de acute of plotse knieblessures horen bijvoorbeeld het verrekken van de kniebanden, het scheuren van de knie- en/of kruisbanden of het beschadigen van de meniscus (een stukje kraakbeen in de knie).

Na zo’n dergelijk letsel hebben mensen vaak veel vragen. Hoe lang duurt het? Moet ik koelen en mijn been hoog houden? Mag ik er op staan en lopen, of moet ik juist zo min mogelijk doen? Het is raadzaam om zo snel mogelijk, na het oplopen van een knieblessure, de hulp van de fysiotherapeut in te schakelen, zodat je vragen snel worden beantwoord worden en je meer inzicht krijgt in de blessure.

Bij Fysio Pro Active hebben de fysiotherapeuten veel ervaring met het behandelen van verschillende knieletsels. Allereerst zal er op basis van een onderzoek een diagnose worden gesteld, hierna zal de behandeling zo snel mogelijk starten. Deze bestaat, zeker in de eerste dagen, uit het geven van advies en rustige oefeningen voor thuis. Het doel hiervan is de pijn te doen afnemen en de bewegelijkheid te optimaliseren. In de weken daaropvolgend zullen we doormiddel van training u zo snel mogelijk weer op het oude sportniveau krijgen.

Mocht de knieblessure te ernstig zijn en is er specialistische hulp nodig? Geen probleem! Fysio Pro Active heeft goede contacten met sportartsen en specialisten in ziekenhuizen in Assen en Groningen. U bent dus snel op de juiste plek.

Knieoperatie?
Een deel van de knieblessures zijn zo ernstig dat men alleen met een operatie geholpen kan worden. Denk bijvoorbeeld aan een gescheurde kruisband waardoor uw knie instabiel blijft. Om zo goed en snel mogelijk te herstellen is het goed om voor de operatie zo fit mogelijk te zijn. Daarom passen we bij Fysio Pro Active het BIBO-principe (Better In, Better Out) toe. Hierdoor bent u fitter voor de operatie, waardoor u na de operatie sneller kunt herstellen en daardoor de training eerder en sterker kan hervatten. Bij Fysio Pro Active werken we met gestandaardiseerde behandelprotocollen die gemaakt zijn op basis van de nieuwste wetenschappelijke methodes. Echter zullen we binnen dit protocol de behandeling altijd afstemmen op de wensen en sportintensiteit van de sporter.

Vragen over fysiotherapie bij knieblessures of na een operatie? Loop gerust eens bij ons binnen, kijk eens op onze site of bel of mail ons.

Afspraak maken