Uit recent onderzoek blijkt dat 90% van de Nederlandse bevolking eens in zijn of haar leven te maken krijgt met klachten aan zijn of haar rug. Rug-en nekklachten is dan ook een van de meeste voorkomende klachten in de fysiotherapie praktijk. Rugpijn wordt verdeeld in 2 verschillende groepen: specifieke en aspecifieke rugpijn.

Bij specifieke rugpijn is sprake van een duidelijke aanwijsbare oorzaak. Het kan dan gaan om artrose (slijtage), een breuk in de wervel of een hernia.

Aspecifieke rugpijn wil zeggen dat er geen medische afwijking is die voor problemen zorgt. Dit soort klachten kunnen ontstaan door overbelasting van de spieren, banden en/of pezen rondom de wervelkolom. Ook kan een bewegingsdisfunctie, te veel of te weinig beweging, tussen verschillende wervels voor problemen zorgen.

De rug en nek zijn onderdeel van de wervelkolom. Een wervelkolom bestaat uit ruim 30 afzonderlijke wervels die met elkaar verbonden zijn door tussenwervelschijven, banden, pezen en spieren. De tussenwervelschijven hebben een belangrijke schokdempende werking in de rug. Daarnaast beschermt de wervelkolom ook het ruggenmerg en de zenuwen, welke vanuit de hersenen naar beneden lopen en uitwaaieren door het hele lichaam.

De wervelkolom heeft een belangrijke bij al uw bewegingen, daarom is het van belang dat de wervelkolom zelf goed en pijnvrij beweegt.

Tijdens de behandeling van rugklachten bij Fysio Pro Active staat als eerst het achterhalen van uw klacht centraal. Een verandering van houding, stand en de bewegelijkheid van de wervels is vaak nodig om verbetering van uw rugklachten te realiseren, nadat deze voorwaarden goed zijn wordt er gestart met training. Ook zal uw fysiotherapeut u informeren en adviseren om zo uw kennis en inzicht over uw rugklachten te vergroten.

Behandeling en coaching

Fysio Pro Active streeft er na om uit tijdens de behandeling te coachen naar een zelfstandige aanpak van uw rugpijn. Dat betekend dat u in de toekomst rugklachten leert herkennen, u weet welke bewegingen wel goed gaan en welke u beter niet kunt doen.

Overige klachten en blessures

Blessure schouder