Tips voor succes

Wil je een start maken met joggen of hardlopen? Dat vraagt om een serieuze opbouw. Hardlopen heeft namelijk een flinke impact op je lichaam. Je maakt namelijk gebruik van nieuwe spiergroepen en je gewrichten zijn nog niet gewend aan de belasting die hardlopen met zich meebrengt. Waar moet je op letten wanneer je start met hardlopen?

Hardlopen voor beginners

Wist je dat hardlopen één van de meest effectieve, maar tegelijk één van de zwaarste vormen van sporten is? Je gebruikt je volledige lichaam, en dat ga je met name merken in de spieren en gewrichten van je benen. Goed opbouwen is essentieel om succesvol te worden in hardlopen. In de eerste fase zullen kleine pijntjes ontstaan, maar laat je daar niet door afleiden. Het opbouwen van een goede conditie, zowel lichamelijk als mentaal, kost nou eenmaal tijd. Vasthouden aan een stappenplan of roadmap kan je helpen om structuur te brengen in de opbouw van je hardloopschema. Waar begin je?

Interval: hardlopen en wandelen afwisselen

De meeste mensen die beginnen met hardlopen, beschikken over een matige of gemiddelde conditie, terwijl de meeste spiergroepen en gewrichten niet zijn gewend aan de aangenomen houding bij hardlopen. Door te starten met interval, geef je je lichaam de tijd om te wennen aan de nieuwe loopstijl. Je begint bijvoorbeeld met 1 minuut hardlopen, 1 minuut wandelen en herhaalt dit een aantal keren. Ben je hier aan gewend? Dan bouw je de tijden steeds verder uit. Ook kan je de verhouding veranderen; meer hardlopen, minder wandelen.

Verharde wegen: loop op asfalt

Demping is een belangrijke factor waarmee je spieren en gewrichten klappen beter kunnen opvangen. Niet iedereen heeft echter toegang tot een atletiekbaan, en dus moeten we uitwijken naar de weg. Loop je op een verharde ondergrond, geef dan altijd de voorkeur aan asfalt. Ook asfalt beschikt over een zekere demping, in tegenstelling tot een stoep of bakstenen als ondergrond. Dit kan een aantal belangrijke blessures voorkomen.

Outfit: let op je spieren

Je outfit is als hardloper natuurlijk ook belangrijk. Het verschilt evenwel per hardloper welke outfit de voorkeur krijgt. Wel is het belangrijk om je outfit aan te passen op de omstandigheden. Op (extreem) koude dagen is het beter om met een lange broek te lopen. Zo voorkom je dat je met koude spieren loopt, waardoor blessures op de loer liggen. In de zomer geldt uiteraard het omgekeerde: een luchtdoorlatende outfit is hierin een prima oplossing. Rekken en strekken na afloop én voorafgaand aan een run voorkomen overigens veel spierblessures.

Succesvol hardlopen

Wil je succesvol en met plezier hardlopen? Dan moet je ook op de dagen dat je minder motivatie hebt over de hobbel stappen. Het kan helpen om met een partner of groepje te trainen, zodat je elkaar kunt motiveren. Bouw het rustig op, volg een goede structuur en bouw je afstanden langzaam uit. Op termijn zul je meer ervaren worden en met plezier grotere afstanden afleggen. Conditie die je onderweg meeneemt helpt je om fitter door het leven te gaan.

Afspraak maken