Behandeling rug- en nekkklachten

Hoe ontstaat het en wat kan je er aan doen?

Wist je dat ruim 2 miljoen Nederlanders last hebben van rug- en nekklachten? Iets meer vrouwen dan mannen. Rug- of nekpijn kan erg vervelend zijn, zeker wanneer je hier zowel overdag als ’s nachts hinder van ondervindt. Hoewel vervelend, is er in de meeste gevallen geen medische oorzaak te vinden voor rug- en nekklachten. Dit betekent gelukkig ook dat de klachten niet permanent zijn. Heb je desondanks vaak last van rug- en nekklachten? Kom erachter hoe de klachten ontstaan en wat je eraan kunt doen.

Veelvoorkomende rug- en nekklachten

Pijn aan de rug of nek kan erg veel pijn doen. Een belangrijke aanleiding voor rug- en nekklachten is het gebrek aan (gevarieerde) beweging. Ook een verkeerde zithouding of oncomfortabele stoel kan zorgen voor klachten. Wat zijn de primaire rug- en nekklachten waar men last van kan krijgen?

Hoge rugpijn

Met name de hoge rugpijn heeft een enorme invloed op je bewegingsvrijheid. De kwetsuur kan er vanuit het niets inschieten, en vervolgens langere tijd aanhouden. Vaak start de pijn tussen de schouderbladen, en straalt uit naar de ribben en armen. De kwetsuur positioneert zich tussen de wervels van je rug of in de verbinding tussen wervels en ribben. Je hebt het idee dat je hele lichaam vastzit. Normaal opstaan en zitten gaan is er even niet meer bij, en ook goed ademhalen is lastig en pijnlijk. Belangrijk is om in beweging te blijven. Dit houdt de gewrichten warm.

Lage rugpijn

Evenals bij de hoge rugpijn, kan ook pijn in de onderrug er zomaar inschieten. De pijn kan zich ophouden rondom het stuitje van de rug, maar ook aan de linker- of rechterkant, vaak als gevolg van een verkeerde beweging. De pijn kan zich op momenten voordoen, maar ook permanent. Ook kan het uitstralen naar je bil of benen.

Nekklachten

Een pijnlijke of stijve nek komt bij veel mensen wel eens voor. Het is het gevolg van een verkeerde beweging of lighouding. Soms ontstaat het overdag, maar vaak heb je er ’s ochtends na het slapengaan ineens last van. Nekpijn kan uitstralen naar je hoofd of schouders. Hoewel pijnlijk, is het ook hier belangrijk om je nek en hoofd in beweging te houden.

Tips bij rug- en nekklachten

Zoals hierboven al kort beschreven, is het bij aanhoudende rug- en nekklachten belangrijk om zoveel mogelijk en op een natuurlijke manier te blijven bewegen. De kwetsuur ontstaat door een verkeerde houding of onvoldoende beweging, en geldt doorgaans als een wake-up call om juist in beweging te komen. Maak gebruik van de volgende tips:

• Gezonde levensstijl: beweeg voldoende, maak slaapuren en kies voor gezonde voeding
  • Beweging: maak voldoende en gevarieerde beweging, waarbij je het hele lichaam betrekt
  • Zit niet te lang stil. Ook als je stilzit is het mogelijk om je nek en rug in beweging te houden

Volg bovenstaande tips: de meeste rug- en nekklachten gaan vanzelf over, hoewel dit even kan duren.

Manuele therapie bij aanhoudende klachten

Heb je het idee dat klachten rondom je rug of rug langere tijd aanhouden? Dan is het verstandig om manuele therapie te overwegen. Mogelijk verdwijnt de kwetsuur niet op een natuurlijke manier, hetgeen betekent dat dit professioneel behandeld moet worden. Bij de fysiotherapeut kan manuele therapie voor verlichting zorgen, en zelfs de aanhoudende rug- en nekklachten permanent oplossen.

Meer weten over de behandelvormen bij rug- en nekpijn? Ontdek het bij fysiotherapie Pro Active en lees meer op onze pagina Rug & Nek.

Write a comment:

Your email address will not be published.